Khamis, 14 Januari 2010

SUMBER MAKANAN DAN ALAM SEKITAR


Makanan adalah keperluan asas setiap makhluk yang hidup di muka bumi ini. Tetapi akhir-akhir ini makanan telah menjadi satu bidang yang boleh memberikan keuntungan yang amat lumayan. Ia telah menjadi industri yang bernilai berjuta-juta ringgit. Bidang pemakanan yang amat mementingkan citarasa pelanggan memberikan keuntungan yang amat kepada para doktor, pakar pemakanan, pakar diet dan salun-salun untuk pelangsingan badan. Ini kerana kita telah menjadikan makanan sebagai tujuan utama kita hidup. Kebanyakan kita mengamalkan budaya ‘hidup untuk makan dan bukan makan untuk hidup’.
Dari dahulu hingga sekarang makanan adalah keperluan utama manusia. Kita masih boleh hidup jika tidak ada rumah yang cantik atau tidak ada kenderaan tetapi kita tidak boleh hidup tanpa makanan. Adakah kita tahu setiap makanan yang kita makan dari mana sumber ia di perolehi. Sama ada dalam bentuk sayur sayuran mahupun sumber dari haiwan. Akhir-akhir ini ramai yang tidak ambil kisah dengan alam sekitar, pencemaran sisa-sisa buangan bagi menghasilkan sesuatau produk makanan.
Pihak kementerian banyak menjalankan kempen-kempen alam sekitar dan pada setiap tahun, seluruh penduduk dunia akan menyambut Hari Alam Sekitar Sedunia pada 5 Jun. Hari Alam Sekitar Sedunia telah dimulakan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1972 dan tahun ini merupakan ulang tahun ke-38 bagi Sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia bertujuan untuk memupuk kesedaran masyarakat dunia tentang masalah persekitaran yang dihadapi masa kini dan masa yang akan datang. Secara amnya, Hari Alam Sekitar Sedunia ini diadakan untuk:


  • Menggalakkan pembangunan yang lestari dan seimbang
  • Menyalurkan maklumat kepada komuniti setempat untuk membawa perubahan di peringkat individu kerana ini merupakan titik permulaan bagi penyelesaian masalah persekitaran
  • Memupuk persefahaman dan kesedaran akan kepentingan melindungi alam sekitar untuk menjamin masa depan penduduk di seluruh dunia
Tema bagi tahun ini adalah: ‘Bumi Anda Memerlukan Anda Bersatulah Untuk Menghadapi Perubahan Iklim’. Ia bertujuan membawa kesedaran dan perhatian sedunia dalam mempertimbangkan strategi baru untuk menangani masalah perubahan iklim di mesyuarat antarabangsa yang akan berlangsung di Copenhagen, Denmark.
Perubahan iklim merupakan satu ancaman kepada penduduk sedunia sekarang. Setiap warga di dunia ini perlu bertindak sekarang untuk mengurangkan kesannya terhadap bumi yang sudah uzur akibat pencemaran. Pendekatan jangka pendek seperti penguatkuasaan undang-undang terhadap mereka yang mencemar dan pelan jangka panjang seperti penggubalan dasar hijau serta pendidikan kesedaran awam tentang kepentingan alam sekitar perlu diusahakan dengan lebih giat untuk bersama-sama melindungi dunia kita daripada kerosakan yang disebabkan oleh diri kita sendiri.
Bagi mencapai matlamat seiring dengan memastikan alam sekitar terjamin dengan produk-produk makan kucing yang berada di pasaran, kita sebagai penguna mestilah bijak memilih setiap produk yang hendak di beli. Ini kerana terdapat pelbagai jenis produk makan yang berada di pasaran masa kini.

Kesimpulan
Pencemaran alam sekitar memberi banyak kesan yang sangat buruk terhadap dunia pada masa kini. Kejadian hujan asid, kesan rumah hijau, penipisan ozon adalah antara kesan kesan pencemaran alam sekitar yang serius dan perlu ditangani segera sebelum ia menjadi lebih kritikal. Manusia dan juga hidupan lain saling berkait untuk terus hidup di dunia ini. Manusia memerlukan bahan makanan. Sekiranya sumber makanan dicemari, maka tiadalah sumber makanan untuk manusia.
Sekiranya penduduk dunia atau manusia bersikap sambil lewa dengan keadaan alam sekitar yang semakin tercemar ini, dunia mungkin akan menjadi semakin kritikal dan hidupan lain di muka bumi ini akan terjejas atau pupus secara tidak langsung dan kemungkinan dunia akan musnah secara perlahanlahan. Manusia seharusnya bertanggungjawab dan menjaga serta memulihara alam sekitar. Jika pencemaran dibiarkan berterusan, bumi akan kehilangan keindahannya dan mungkin suatu hari nanti, dunia ini tidak boleh lagi didiami oleh sebarang hidupan termasuklah manusia.
Manusia seharusnya telah memulakan usaha-usaha untuk melakukan pemuliharaan terhadap alam sekitar yang telah musnah ataupun terjejas pada masa sekarang. Manusia tidak lagi boleh menunggu sehingga tibanya masa keadaan alam sekitar menjadi benar-benar kritikal, dan barulah mengambil tindakan, kerana segala-galanya mungkin akan terlambat dan tidak boleh diselamatkan lagi.



(Mohd Zairin Effendy 122370)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan