Isnin, 11 Januari 2010

Pertembungan diantara Manusia dengan Hidupan Liar


Pengenalan

Pada hari ini, masyarakat Malaysia amnya menyedari dan mengakui bahawa hidupan liar adalah salah satu kompenen penting dalam menjamin ekosistem semulajadi sesebuah negara. Pembangunan yang pesat hasil daripada peredaran zaman telah menyebabkan kebanyakkan kawasan hutan atau habitat hidupan liar menjadi semakin sempit dan kecil. Keadaan ini biasanya akan mencetuskan pelbagai faktor yang menyumbang berlakunya pertembungan di antara manusia dengan hidupan liar. Aktiviti manusia seperti pemusnahan habitat haiwan merupakan ancaman utama kepada hidupan liar. Ini kerana apabila penerokaan hutan secara berleluasa berlaku seperti penebangan pokok dan pembakaran hutan hidupan liar akan mengalami kepupusan habitat semulajadi mereka. Semua aktiviti manusia ini bertujuan untuk mem­beri laluan kepada tanah ladang dalam menjalankan aktiviti pembangunan sehingga menyebabkan habitat hidupan liar mengalami kemusnahan dan kadangkala spesies hidupan liar menghadapi bahaya kepu­pusan yang melampau.

Konflik utama yang tercetusnya pertembungan di antara manusia dengan hidupan liar adalah melibatkan penerokaan hutan oleh manusia. Penorakaan hutan biasanya bertujuan untuk membina penempatan baru kepada manusia. Kadangkala penerokaan hutan di jalankan bagi aktiviti bercucuk tanam serta pembangunan sesebuah kawasan yang biasanya memerlukan kawasan hutan untuk diteroka. Akibat daripada perbuatan manusia kawasan ragut bagi hidupan liar seperti gajah mengalami gangguan sehingga menyebabkan habitat semulajadi gajah menjadi semakin sempit. Gajah selalunya tidak dapat menampung keperluan makanan mereka apabila habitat semulajadi mereka digugat oleh manusia. Apabila sumber bekalan makanan gajah berkurangan gajah biasanya akan mengancam kehidupan manusia. Kejadian ini dapat dibukitikan melalui laporan akhbar Berita Harian pada 14 Oktober yang lalu di mana sekumpulan gajah muncul di Jerantut Pahang. Kemunculan sekumpulan gajah liar itu disebabkan tempat tinggal mereka mengalami ancaman akibat aktiviti manusia yang dilakukan berhamipran kawasan ladang tersebut. Gajah berkenaan berkeliaran di kawasan hutan milik penduduk kampung adalah untuk mencari makanan dengan memusnahkan semua tanaman penduduk bagi mendapatkan makanan.Tanaman seperti pokok sawit muda, kebun pisang dan buah-buahan menjadi pilihan kepada gajah. Semua ini menyebabkan pertembungan di antara manusia dengan gajah yang menyebabkan penduduk Jerantut terpaksa menanggung kerugian yang besar. Selain itu, tindakan petani dalam membuka hutan untuk tujuan bercucuk tanam juga biasanya akan menganggap hidupan liar seperti gajah sebagai musuh utama mereka. Ini kerana gajah seringkali mencerobohi kawasan pertanian mereka apabila menghadapi masalah untuk mencari makanan akibat daripada kekurangan kawasan ragut. Masalah ini biasanya akan berakhir dengan tindakan petani menembak mati gajah apabila mencerobohi kawasan pertanian.

Selain itu, Pertembungan manusia dengan hidupan liar turut berlaku akibat daripada tindakan manusia dalam menjalankan aktiviti pembakaran dan penebangan hutan. Semua aktiviti ini selalunya akan memusnahkan habitat hidupan liar . Keadaan ini menyebabkan hidupan liar seperti Beruang Madu mengalami pertembungan dengan manusia. Kawasan hutan yang di bakar biasanya mengakibatkan tempat tinggal beruang madu musnah. Oleh yang demikian, Beruang Madu yang telah kehilangan tempat tinggal akan berusaha untuk mencari tempat tinggal lain yang sesuai dengan keadaan asal mereka. Namun apabila persekitaran baru tidak bersesuaian dengan habitat asal Beruang Madu pertembungan akan berlaku. Apabila Beruang Madu tidak mampu untuk hidup dengan baik kesan daripada aktiviti manusia kesihatan hidupan liar tersebut akan terancam dan kadangkala mengakibabtkan beruang tersebut sakit dan akhirnya mati. Beruang Madu biasanya tidak akan menyerang penduduk kehadiran Beruang Madu menimbulkan keraguan dan ketakutan kepada manusia. Akhirnya untuk menghindari daripada sesuatu yang buruk berlaku di kawasan itu, beruang tersebut akan ditangkap atau dibunuh demi menjaga keselamatan kawasan tersebut, kejadian ini dibukitkan apabila hidupan lair tersebut banyak dibunuh oleh manusia untuk mendapatkan organ dalaman yang dipercayai boleh menyembuhkan penyakit.

Pemburuan haram yang berleluasa di dalam hutan juga menjadi faktor berlakunya pertembungan manusia dengan hidupan liar .Hidupan liar seperti harimau merupakan spesis yang kian terancam akibat aktiviti pemburuan haram terhadapnya yang begitu berleluasa. Permintaan yang tinggi dalam bidang perubatan telah mendorong tercetuskan pertembungan antara manusia dengan harimau. Pada hari ini bilangan harimau hanya tinggal jumlah yang sedikit akibat daripada aktiviti manusia tersebut. Jarang sekali kita melihat harimau menjadikan manusia sebagai mangsa mereka dan selalunya hariamu akan mengelak kepada manusia secara semulajadinya. Namun akibat daripada pertembungan yang berlaku di antara mereka telah menyebabkan manusia menjadi mangsa harimau. Keadaan in terjadi apabila manusia menggangu imbangan mangsa dan pemangsa mereka dengan meneroka kawasan hutan yang menjadi habitat semulajadinya. Selain itu, tindakan manusia dengan membawa masuk haiwan peliharaan akan menjadikan mangsa untuk harimau berkurangan dan apabila ini terjadi harimau akan mula mengalih perhatianya kepada haiwan peliharaan daripada manusia seperti kerbau atau lembu. Keadaan ini menyebabkan mangsa utama hariamu adalah pengembala lembu atau kerbau apabila mendapati manusia menjadi mangsa utama harimau yang mudah dan tidak berdaya bagi mereka. Kejadian ini dapat dibuktikan dengan kejadian yang berlaku di Jeli Kota Bharu sejak kebelankangan ini yang mempunyai kaitan dengan kegiatan pemburu haram yang menyebakan haiwan tersebut membaham manusia.

Keadaan pencemaran yang teruk turut menyebabkan pertembungan antara manusia dengan haiwan khususnya haiwan seperti ikan lumba-lumba serta ikan paus yang hanya wujud di lautan dan tidak di dapati di dalam ekosistem air tawar. Keadaan in disebabkan tindakan manusia dalam menjalan aktiviti harian mereka iaitu seperti aktiviti perindstrian, urbanisasi serta peladangna menyebabkan racun makhluk perosak , pencemaran organik serta peningkatan keladak dalam air bertambah dan menimbulkan pencemaran disamping memusnahkan kehidupan akuatik. Laluan utama pencemaran biasanya berlaku bermula dari darat ke lautan melalui aliran sungai. Sungai-sungai yang tercemar seperti Sungai Buloh, Sungai Juru serta Sungai Kelang biasanya mengalirkan berbagai jenis racun seperti keladak, bahan kumbahan dan najis haiwan ke dalam lautan. Keadaan in menyebabkan spesis yang sensitif lama kelamaan akan lenyap samada disebabkan oleh kematian individu atau disebabkan kegagalan dalam pembiakan mereka. Ini di akibat daripada pencemaran yang dilakukan oleh manusia. Serta melaui pencemaran ini menyebabkan spesis yang tahan lasak dalam pengumpulan bahan toksik oleh badan menyebabkan risiko yang tinggi kepada hidupan yang lain termasuklah manusia walaupun pada asalnya pencemaran berpunca daripada aktiviti manusia.

Serta pertembungan manusia di antara hidupan liar yang melibatkan penorakaan hutan bakau oleh manusia terhadap Burung Botak Upeh. Pengarah Bahagian Konservasi Kepelbagaian Biologi Perhilitan, Siti Hawa Yatim, berkata Seperti yang kita sedia maklum burung botak upeh mengalami kepupusan akibat daripada ancam oleh aktiviti manusia. Penerokaan hutan bakau merupakan faktor yang mencetuskan berlakunya pertembungan tersebut. Ini kerana apabila pokok yang tinggi di kawasan hutan bakau di teroka Burung Botak Upeh akan kehilangnan habitat semulajadi mereka untuk membiak. Proses pembiakan yang terganggu menyebabkan jumlah burung ini merosot. Kini hanya tinggal kira-kira enam ekor burung botak upih di hutan bakau Kuala Gula, Perak, yang menjadi habitat burung ini. Namun Habitat burung ini tetap terganggu walaupun pembukaan hutan bakau dibuat secara terancang akibat pertembunga ndi antara manusia.
Kesimpulan

Bagi mengatasi masalah pertembungan di antara manusia dengan haiwan terus berlaku, pihak yang bertanggunjawab haruslah berusaha untuk mencari jalan bagi mengatasi masalah tersebut dalam mengelak dari berlakunya pertembungan di antara manusia dengan hidupan liar terus terjadi ,Memandangkan semua haiwan tersebut dikategorikan sebagai spesis yang hampir pupus, ia harus mendapatkan permulihan yang sewajarnya bagi mengatasi masalah tersebut. Selain itu, kita juga perlu menubuhankan unit jenayah hidupan liar iaitu dengan mengabungkan seluruh tenaga daripada pelbagai agensi dan bertindak sebagai satu badan pada peringkat pusat untuk bersama menganalisis data berkaitan hidupan lair serta melalui kempen iaitu kempen seharusnya dijalankan dengan berterusan dan semua pihak harus berganding bahu untuk menjayakan kempen tersebut.


(Norlela Binti Zulkafle No Matrik: 119647)

1 ulasan: